Memori Bersama Tok Guru

Bismillahirrahmaanirrahim

Lama tak menulis sejak tidak ada internet di rumah ni, mujurlah ada sedikit masa datang cyber cafe ni, lagi pun kami dalam fatrah imtihanaat, semoga sahabat-sahabat semua tidak lupa mendoakan kami disini.

Entah kenapa semenjak dua menjak ni asyik terkenang kenangan-kenangan belajar di MADA ( Maahad Darul Anuar ) dulu, tiap-tiap malam duduk bercerita kisah-kisah yang pernah kami lalui disana. Ada suka, duka, ketawa, nangis, dan lain-lain lagi.

Bila sebut MADA mungkin tak berapa famous sangat, sebab ni nama baru, dulu namanya SMUDA(macam muda pulak) Sek Men Ugama Darul Anuar, sekolah ni terletak di Kampung Pulau Melaka, bila sebut Kampung Pulau Melaka sinonim la dengan tempat tinggal Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat. Orang Kelantan mana yang tak kenal Pulau Melaka?, memang aib bagi yang tak mengenalinya kerana orang jauh luar dari Kelantan pun tahu kampung ini.

Bagi pelajar yang pernah belajar di MADA khususnya yang tinggal di asrama mesti pernah melalui kenangan secara langsung ataupun tidak dengan Tok Guru. Ada yang pernah kena marah, kena rotan dengan Tok Guru, jadi juru kako (pelayan time majlis) di rumahnya, angkat batu di rumah beliau, makan rambutan kuning belakang rumah Tok Guru dan macam-macam lagi yang cukup manis untuk dikenang semuanya kembali.

Seorang menteri besar yang disegani lawan mahupun kawan, secara peribadi wajib untuk diri ini mengagumi beliau (jangan salah sangka, diri ini bukan taksub orang nya) dari banyak aspek. Walaupun bertitle MB beliau tidak pernah lupa untuk melihat apa yang berlaku di kampungnya, tidak terlepas juga asrama kami. Pernah satu ketika, masa tu lepas kuliah subuh hujung minggu, kebiasaanya kami balik asrama bersiap nak main bola ataupun sambung tidur, dari jauh ternampaklah satu kelibat yang memang kami kenali, beliau masuk kedalam asrama dan tinjau-tinjau apalah yang ada di asrama kami ni, tetiba satu pengumuman dari exco, “ diminta semua pelajar turun berhimpun, kita akan adakan gotong royong sebentar lagi, harap maklum”. Begitulah Tok Guru, beliau tidak pernah mengabaikan kami, malah kami selalu diperhati dan diambil cakna oleh beliau, Alhamdulillah.

Kami sangat sayangkan Tok Guru, masa mula-mula Tok Guru dikejar ke Hospital Pakar Perdana Kota Bharu kerana serangan jantung yang mana menggemparkan negara satu ketika dulu, kami semua dalam keadaan berdukacita, asrama suram dengan berita tersebut, lepas maghrib ramailah abang-abang senior sibuk mencari motor (mana ntah diorang ni dapat motor) pergi ke hospital ingin mendapatkan perkembangan keadaan Tok Guru, Alhamdulillah Tok Guru stabil, kami lega untuk seketika.

Tapi entah kenapa kami (saya) masih tak sedar-sedar, sibuk main, lebih besarkan benda lain dari belajar, belajar pun hanya di sekolah, tu pun sebab nak periksa, masa Tok Guru mengajar di masjid jarang nak datang, mula nak keluar dan macam-macam akalan lagi masa tu, bila dah tua macam ni baru nak menyesal, beruntunglah mereka yang betul-betul mengambil manfaat dari pengajian Tok Guru di masjid dulu.

Harap peluang pengajian bersama Tok Guru masih ada lagi, saat itu tidak akan disia-siakan lagi, kerana Tok Guru adalah Tok Guru. Teringat satu hadith Rasulullah SAW :

Sesungguhnya Allah SWT tidak mengambil ilmu dengan mencabut dari dada manusia akan tetapi Allah SWT akan mengambil ilmu dengan mengambil Ulama, jika sudah tiada lagi orang alim, manusia akan menjadikan ketua mereka dari kalangan orang yang jahil, mereka (manusia) bertanya, maka mereka (pemimpin) akan menjawab dengan mengeluarakan fatwa tanpa ilmu,maka semuanya dalam keadaan sesat lagi menyesatkan. ( Al Bukhari fil Ilmi 1/234 , Muslim fil ilmi 16/223)

Sama-samalah kita menggunakan sepenuhnya peluang yang masih berbaki diusia dunia ini, tuntutlah ilmu dari orang-orang alim walau dimana sahaja kita berada, kerana ilmu petunjuk jalan yang betul, benar,sahih, lurus, dll. Semoga kita tidak tergolong dari kalangan mereka yang sesat dek kerana sombong tidak mahu menuntut ilmu.

Wallahu Ta’ala A’lam

Rujukan hadith : Tazkiyatun Nufusi Wa Tarbiyatuha Kama Yuqarrihuha Ulama’us Salaf, Ibnu Rejab Hanbali, Ibnul Qayyim, Abu Hamid Al Ghazali. Darul Qalam Beirut Lubnan, Cetakan Pertama 1405 h/ 1985 m.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s