Euro Trip (Membawa Satu Harapan)

Ladang Bunga Matahari

Bismillahirrahmaanirrahim

Bertemu kembali dalam siri Euro Trip kali ini, sebelum ini saya ada menceritakan kisah budak-budak yang bersembunyi di dalam enjin untuk ke eropah, kali ini saya nak bercerita beberapa kisah yang saya janjikan dalam episod yang lepas, semoga ada pengajaran yang boleh kita ambil.

 tazkirah tengah malam seorang pak cik tua

Kami sampai di pelabuhan Algeciras pada waktu istiwa’ (matahari betul kat atas kepala), cuaca terlampau panas di Spain waktu tu, sekali lagi enjin bas dibuka bimbang masih ada orang di dalam nya, alhamdulillah semuanya tidak ada masalah.

Faiz Dan Faiz

Semua yang bersama kami di dalam bas adalah orang Morocco, mereka semua membawa satu harapan, berjaya di luar negara, kebanyakan mereka berniaga. Bas terus berlalu dengan laju, tetiba datang seorang pak cik meminta wang, kami agak pelik, tak kan nak ke eropah masih lagi meminta wang seperti yang selalu buat di mahattah bas, setelah diberitahu kedudukan sebenar, barulah kami tahu, salah seorang penumpang kami kecurian beg duit dia di pelabuhan tadi, katanya adalah dalam ribuan euro juga, pak cik ini cuba menolong brader tu.

Siang beransur malam, ada kalangan mereka berbual dan tergelak-gelak, kami hanya menumpukan kepada pemandangan luar sepanjang perjalanan itu, “Assalamualaikum“, suara dari microphone, ada apa pula ni?, rupa-rupanya pak cik tadi nak bagi tazkirah, dia sebut tentang iman, solat, akhirat dan lain-lain lagi, tapi arab yang duk berbual tadi tu tak puas hati, diorang pun bising-bising marahkan pak cik tu, katanya tengah malam orang nak tidur, tapi yang mereka duk berbual dan bising-bising ingat tak ganggu ke, jam dah 3 pagi, rasanya pak cik ni pun silap juga, ni time orang nak tidur.

” Semoga Allah kurniakan aku rezki “

Saya : “Pak cik nak ke mana? ” 

Pak cik : “Pak cik nak ke Belgium” 

Saya : “samalah dengan ktorang, kami pun nak ke Belgium, pak cik buat apa kat Belgium?” 

Pak cik : ” berniaga kat sana, semoga Allah kurniakan rezki kepada saya ”

Saya : “amin”

Dialog antara saya dan seorang pak cik, pandai pula pak cik ni mintak supaya Allah kurniakan rezki, tapi solat tak pernah buat sepanjang perjalanan tu, bila pak cik tadi bagi tazkirah dia la yang paling kuat bising, ada juga dikalangan diorang ni dah la tak solat, tapi minum arak pula dalam bas tu, dah lupa diri, macam mana kalau hidup di eropah nanti dengan suasana yang lebih mencabar. Semoga diorang ni kuat hadapi cabaran disana.


Berhenti Seketika Untuk Mengambil Tenaga

Sepanjang perjalanan bas sentiasa berhenti di station minyak pada waktu makan, kami mengambil kesempatan berbual dengan orang arab dan mengambil sedikit gambar sebagai kenangan. Pernah time berhenti rehat ni, kami dipanggil sebagai terrorist dan dikatakan membawa bom, kami tak layan mamat ni, kami andaikan sebenarnya itu luahan dari apa yang pernah dia lalui, mungkin di eropah dia pernah dipanggil terrorist, maka ketidak puasan hati tu dilemparkan kepada kami apabila melihat kami mengambil air sembahyang, sentimen ini memang wujud dalam masyarakat eropah, sehingga ada yang membuat satu konklusi ‘Arab = Terrorist’.

Jumpa lagi dalam coretan akan datang, insyallah dalam penulisan nanti kita sampai di Belgium, bagaimana kehidupan masyarakat disana? apa tempat yang kami lawati? dan cerita-cerita sepanjang kami disana. Semoga Allah berikan kelapangan waktu dan idea, aminn.

Wallahu Ta’ala A’lam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s