Suami Isteri (Jadikan rumahmu bersih, tersusun, dan tenang)

166167468_d4f984144b

Bismillahirrahmaanirrahim

Jadikan rumahmu bersih, tersusun dan tenang, ini adalah antara aspek paling penting dalam sebuah keluaga, rumah yang bersih melambangkan ahli nya yang bersih, begitulah sebaliknya.

Jika suami mu mendapati rumah yang tidak bersih, tidak teratur ketika pulang dari kerjanya, biasanya si suami akan mula mencari tempat lain dan menganggap isterinya seorang yang lalai.

Menjadikan rumah bersih, tersusun dan tenang sangat penting bagi mengawal emosi suami, mungkin suami tertekan dan kepenatan di tempat kerjanya bila pulang mendapati rumah dalam keadaan yang berselerak bisa menambah tekanan yang ada.

Dalam Islam menjaga kebersihan adalah satu kemestian, lihat sahaja bagaimana kita disuruh berwudhu setiap kali ingin mengerjakan solat, dalam hadith Rasulullah SAW ada bersabda :

” Sesungguhnya Allah cantik, dan sukakan kecantikan ”

-Riwayat Muslim dan selainnya -.


Sebagai tambahan lagi, keadaan anak-anak juga perlu disiapkan dalam keadaan bersih, supaya dengan itu akan lahir ketenangan dalam diri suami.

Saya tertanya-tanya, bagaimana pula dengan suami isteri yang berkerja? mungkin boleh ambil pembantu rumah, jangan si suami tertarik pada pembantu rumah sudah.

Teringat saya satu kisah rumah tangga, bagaimana seorang isteri yang bekerjaya dan mempunyai pembantu rumah, mungkin si isteri perasan akan perkara ini, jadi dia tidak membiarkan pembantu rumah melakukan semua kerja, kerja memasak akan dia sendiri yang uruskan.

Bagi saya, suami juga kena faham keadaan isterinya, si isteri berpenatan kerana ingin membantu si suami, tak kan lah dengan mudahnya beralih arah, saling memahami.

Wallahu Ta’ala A’lam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s