Selamat Tinggal Morocco

DSCF5197

Sayonara Morocco -Pinjam ayat Nafir-

Bismillahirrahmaanirrahim

Setelah empat tahun saya berkelana di rantau orang, kini tibalah saat yang mungkin dinanti-nanti oleh sesetengah orang mungkin juga saya, iaitu pulang ke tanah air.

Empat tahun banyak mengajar saya erti hidup bersama manusia, pelbagai ragam, pahit, manis, suka, derita, ianya rencah hidup di bumi orang.

Majlis wida’ kelmarin saya ditanya kenangan manis di Morocco, secara jujur kehidupan di Morocco tidak terlalu complicate , semuanya saya rasa manis walaupun susah, contohnya saya pernah dibawa ke penjara, diambil cop tangan sepuluh jari, diukur ketinggian, diambil gambar, persis seorang banduan yang akan dipenjara, kemudian dibawa ke mahkamah, cukup best bila dikenang balik.

Antara yang manis-manis, tentu ada yang paling maniskan? paling manis ialah, saya kenal antum semua, itu satu nikmat paling besar bagi diri saya, entah bila kita akan bertemu lagi, bertemu berpisah satu sunnah hidup ini, jika pertemuan dan perpisahan ini kita sandarkan pada Allah, insyallah kita dinaungiNya kelak.

Yang pahitnya pula, adalah perpisahan, berpisah dengan antum semua…perpisahan ni sementara sahaja, ada rezki kita jumpa lagi.

Nasihat buat semua, teruslah belajar dan menuntut ilmu Allah, kita beruntung dicampak oleh Nya di bumi Morocco ni, dari ratusan yang mintak ke sini, Allah pilih kita, sudah tentu ada hikmahnya, jangan sia-siakan peluang yang kita ada, kita adalah orang yang dipilih untuk mengubah ‘sesuatu’, bukan pulang menjadi robot kepada neo colonialisme, itu yang saya faham tentang peranan mahasiswa.

Saranan saya lagi, apa kata anda menonton Laskar Pelangi, sebuah filem yang mengajar apa itu pendidikan, bukan dari metarial tetapi disini (sambil menunjukkan kearah dada).

Akhir kalam, siapalah saya untuk menyombong diri sedang diri ini insan yang tidak sempurna dengan itu saya menyusun sepuluh jari mohon ampun salah dan silap samada sengaja ataupun tidak selama perkenalan kita bersama, mintak halal semua makan minum, sabun, ubat gigi…dll, moga Allah SWT memberkati kalian.

Wallahu Ta’ala A’lam

p/s : mungkin blog ni akan sunyi seketika daripada update , tiba saat yang sesuai ia akan kembali aktif seperti biasa, buat semua pembaca, selamat beribadah di sepuluh akhir Ramadhan dengan keimanan dan ketaqwaan, susah nak dapat rasa iman ni, kena terus mujahadah untuk dapatkan nya insyallah.

Abu Dhahbi

22.24 pm

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s