Panasnya Neraka

Bismillahirrahmaanirrahim

Harini saya tak mengajar. Dalam kelas hanya ada beberapa orang sahaja. Peluang itu saya ambil mengisi borang penilaian kefahaman pelajar. Setiap pelajar diwajibkan menandatangani borang tersebut. Untuk menilai kefahaman mereka saya adakan sesi soal jawab.

Setiapa pelajar saya ajukan soalan yang sama. Soalan nya Apa itu Islam mengikut kefahaman kamu?. Maka pelbagai jawapan yang diberi. Antaranya…

– Islam tu solat, duduk di masjid, berzikir (budak ni dah kena cucuk jarum sekular)

– Islam tu akhlak yang baik. Saya tanya balik ” orang kristian lagi baik perangai diorang kalau nak bandingkan akhlak melayu Islam”. ” betul cikgu!” jawab budak tu.

– Orang Islam semua masuk syurga. Saya betul-betul setuju dengan jawapan ni. Budak ni saya bagi A. Tapi saya berikan sedikit penjelasan kepada beliau.

– Islam untuk semua. Yang ni juga saya bagi A.

Walaupun jawapan nya ringkas, jelas kefahamannya tinggi. Ada tiga orang yang dapat A. Selebihnya saya bagi B. Paling teruk adalah pelajar perempuan. Malas nak berfikir dan tak ambil hirau apa yang kami bincangkan tadi.

Walau apa pun. Saya bersyukur melihat kefahaman pelajar-pelajar ni kepada Islam. Asasnya tu ada. Keimanan mereka sahaja perlu dikuatkan. Pelajar sekolah menengah biasa memang melalui macam-macam godaan dan hasutan. Pergaulan, rakan-rakan, suasana apabila luar waktu sekolah membuatkan mereka tersungkur di pintu dosa.

Sedang saya bercerita soal dosa dan kepanasan api neraka kepada beberapa orang pelajar. Seorang pelajar mengeluh seolah berputus asa. Saya dapat lihat matanya jauh merenung. ” banyaknya dosa aku…”. Tersentuh dengan luahan budak tadi. Terus saya menukar topik taubat dan keluasan pintu keampunan Allah buat hambaNya yang betul-betul insaf semoga pelajar tadi tak berputus mengharapkan keampunan Allah.

Setiap kesusahan menangani kerenah pelajar saya rasai kemanisan melentur jiwa remaja apabila terbit rasa keinsafan dalam diri mereka. Alhamdulillah…

Wallahu Ta’ala A’lam

Leave a Reply

