Rasa Nak Debik

Bismillahirrahmaanirrahim

Tadi saya mengajar tajuk Khalid Al Walid untuk pelajar tingkatan 3. Saya ceritakan bagaimana Khalid Al Walid sebelum Islam beliau pernah berperang menentang Rasulullah.

Dalam peperangan tersebut (Uhud) Rasulullah patah gigi akibat strategi yang digunakan oleh Khalid. Bila saya sebut Rasulullah patah gigi seorang pelajar gelak. Nak je saya debik budak tu.

Saya sambung lagi pembelajaran. ” ada seorang pemuda yang cintakan Rasulullah apabila tahu Rasulullah patah gigi terus si pemuda tadi mengambil batu mematahkan giginya, tapi kamu boleh gelak? “. Budak tadi tak memandang muka saya.

Beginilah suasana masyarakat kita. Langsung tak ada sensitiviti pada perkara-perkara besar seperti ini. Mungkin kerana dosa dah menjadi darah daging. Rasulullah boleh dimain-mainkan. Maksiat menjadi amalan harian. Akhirnya hati mati untuk melihat kebenaran.

PadaMu Ya Allah aku berserah agar sampai hidayah kepada mereka ini.

Wallahu Ta’ala A’lam

Leave a Reply

