Saya Tak Pandai Mandi Wajib

Bismillahirrahmaanirrahim

Mulanya saya buka soal mewarnakan rambut. Memandangkan ramai di kalangan pelajar perempuan di sekolah ini mewarnakan rambut.

” Orang yang mewarnakan rambut mandi wajib dia tak sah… jadi semua amalan solat…puasa…haji tak sah” kata saya. ” mandi wajib tu apa? ” tanya seorang budak. Saya agak terkejut tingkatan empat tak tahu apa tu  mandi wajib.

” Pernah keluar mani? ” tanya saya, ” pernah ” jawabnya ringkas, ” tak pernah mandi wajib?” tanya saya lagi, ” tak pernah” jawab budak tadi. Astaghfirullah…..saya rasa kiamat tu macam dah hampir sangat.

Budak yang bersekolah ni pun tak tahu mandi wajib agaknya bagaimana yang lain. Amat dahsyat kerosakan umat ni. Lebih lima puluh tahun merdeka rakyat makin hari makin rosak. Sistem pendidikan membuatkan pelajar jauh dari agama.

Ayuhlah bangkit pemuda, tugas mengalas dakwah amal makruf nahi mungkar bukan nya fardu kifayah di masa kini tetapi fardu ‘ain. Jangan diam duduk goyang kaki di pejabat yang beraircond. Umat ni hanyut dan terus hanyut jika tiada bimbingan mereka yang punya kesedaran.

Wallahu Ta’ala A’lam

Leave a Reply

