Sejarah Baru Tercipta

Bismillahirrahmaanirrahim

Malam sebelum perhimpunan, mata ni sukar lelap, saya sengaja lewatkan solat isya’ malam tu, apabila anak dan isteri sudah tidur, saya ambil masa untuk bermunajat setelah usai solat, semuanya saya jadikan sebagai kekuatan untuk sebuah sejarah yang bakal tercipta esok.

Cadangnya seawal subuh ingin bertolak ke Masjid Negara, bimbang laluan masuk ke Ibu Kota disekat, perkara ini saya tidak rela  terjadi, kerana sebelum barisan ahli jawatan kuasa perhimpunan umumkan tarikh saya dah persiapkan kelengkapan dan diri.

Sekitar jam 10 pagi, saya dan bapa mertua menuju ke stesyen KTM, dua orang polis kelihatan tercegat mengawal di mesin pembelian tiket, saya cuba tampil dengan ‘slumber’ walaupun dalam hati ada kerisauan, mana mungkin saya lenyapkan kerisauan ini kerana dalam beg adalah baju haram, “begitu dangkal politik negaraku” gumam ku keseorangan.

” Boleh buka beg, kami nak buat pemeriksaan biasa ” kata salah seorang polis tadi, ” Boleh “, jawabku ringkas dan yakin. Selesai melihat isi dalam beg, saya dibenarkan melepasi pagar. Memang perkara ini saya jangka dari awal, mujurlah pengalaman di asrama dahulu bisa mengaburi mata polis.

Kami jumpa beberapa orang yang turut menuju ketempat yang sama, kami berbual dengan bahasa isyarat, kami sedar berdekatan kami ada mata-mata ‘nakal’ yang sedang melihat dan mencuri dengar perbualan kami.

Saat KTM meluncur laju ke tengah ibu kota, banyak SMS menghujani telefon mengkhabarkan keadaan semasa, saya difahamkan KL Sentral ada tangkapan dan pemeriksaan sedang dijalankan. Kepala ini mula ligat memikirkan ‘lubang’ menembusi Ibu Kota dengan selamat.

Mid Valley, Yah! itulah satu-satunya setesyen kedua terakhir sebelum sampai Masjid Negara jika ingin dekat dengan bandar Kuala Lumpur. Saya kejutkan bapa mertua, kami turun di Mid Valley, sangkaan ku benar, tiada seorang polis pun disana. Kami mengambil masa untuk sarapan dan membeli belah.

Hand phone ku masih belum puas membunyikan deringan tanda SMS masuk, perkembangan terbaru adalah 21 orang ditangkap di Masjid Negara. Jam 12 pm, kami mula bergerak dari Mid Valley mencari teksi, beberapa buah teksi tidak sudi berhenti sehinggalah seorang pemandu teksi Indon mengambil kami, namun lokasi sebenar kami bermain ‘flip-flop’ dengan agar dia tidak menolak menghantar kami.

Kami diturunkan sekitar setengah kilometer daripada Masjid Negara, saat itu kelihatan orang mula berkumpul, kurang daripada setengah jam, kawasan luar Stesyen KTM Kuala Lumpur sudah dipenuhi dengan ribuan orang. Saya turut bergabung dalam kelompok yang ramai itu.

Saat itulah saya berani ‘menjaharkan’ baju haram yang akan meningkat nilainya oleh pengumpul barang antik 20,30 tahun akan datang. Mungkin juga pihak muzium negara di bawah Pakatan Rakyat suatu hari nanti akan mempamerkannya.

Saya tidak terus memakainya, sekadar melambai-lambai, saya diingatkan dengan SB yang ramai mungkin berada di sekeliling kita, saya tidak mahu ditangkap awal sebelum merayakan hari yang bersejarah, saya nekad kali ini polis tidak akan menyentuh saya.

Kami menuju ke arah Puduraya, alhamdulillah laluan dibuka oleh pihak berkuasa (yang ada hanya polis traffic) walaupun pada awalnya jalan di situ ditutup, setibanya di Puduraya kami mula bergabung dengan ribuan lagi peserta yang sudah sedia berhimpun, tidak sampai 5 minit menghilangkan lelah, air pancut water cannon disusuli dengan tembakan gas pemedih mata merosakkan suasana.

bersambung…

Leave a Reply

