Adakan Debat Isu Lynas

Selesai mengemas bilik sempena program “Situasi Libya”, kami AJK pelaksana mengambil masa untuk berehat dan berborak mengenai isu semasa dalam negara, sudah tentu sebagai pelajar IPT kami tidak mahu dilihat hanya sebagai keperluan pasaran kapitalis dengan ketinggalan isu-isu yang hangat diperkatakan.

Kami tinggalkan isu 9 Julai, masing-masing saya lihat ada pendirian dan hujah tersendiri, kami saling menghormati dengan pandangan dan pendapat yang dilontarkan, perbincangan perhimpunan tersebut lebih berkisar bagaiman pendekatan perhimpunan itu harus dijalankan, matlamat ataupun lapan tuntutan daripada perhimpunan itu pula saya rasa kami punya kata sepakat.

Isu seterusnya yang menjadi perbincangan kami adalah kilang pemprosesan nadir bumi Lynas di Gebeng. Saya menyatakan ketidak setujuan saya dan implikasi yang bakal menimpa penduduk di sekitar kawasan terbabit, kenyataan saya mendapat sokongan dari seorang sahabat yang mencelah dengan mengatakan bahawa nilai tanah di kawasan tersebut sudah jatuh sebanyak 30%.

Seorang sahabat mengutarakan pendapat yang diperolehinya hasil perbincangan dengan seorang Dr pakar dalam bidang nuclear bahawa terdapat beberapa kesan positif yang mampu kita perolehi dari pembinaan kilang pemprosesan terbabit selain daripada peluang pekerjaan. Antaranya ialah, Negara-negara maju di dunia telah lama menggunakan sumber tenaga nuclear tanpa bergantung dengan sumber asas seperti petroleum dan arang batu.

Beliau menyanggah kebarangkalian berlaku kebocoran dengan kata-kata Dr tersebut bahawa teknologi masakini jauh lebih baik bagi menangkis berlaku kebocoran, beliau juga menolak apa yang berlaku di Jepun dengan alasan skala gempa bumi terlalu tinggi sehingga melewati teknologi yang ada dan sudah tentu Malaysia jauh lebih selamat kerana kita luar dari lingkaran api pasifik.

Saya juga tertarik dengan hujah kenapa pemprosesan itu tidak dilakukan di Negara asal mereka kerana air yang diperlukan untuk proses itu nanti tidak cukup kuat dan banyak, berbeza di Gebeng kerana disini berdekatan dengan empangan (saya lupa apa nama empangan tersebut). Saya mampu menjadi pendengar setia dengan hujah-hujah yang dilontarkan.

Paling menarik adalah apabila pemprosesan itu berjaya dilaksanakan, rakyat akan mendapat manfaat seperti kos elektrik yang lebih murah, dalam hal ini saya mampu tersenyum kerana saya sedar pihak pemerintah yang ada sekarang tidak betul-betul ikhlas. Siapa saya untuk mengukur keikhlasan orang? Apa kayu ukur yang saya guna bagi mengukur keikhlasan tersebut?

Saya mengukur dengan kes-kes dan sejarah lampau, lihat sahaja pembalakan di Sarawak, kini kawasan di Sarawak hampir sebesar Singapura sudah siap ditebang, pembalakan yang tidak terkawal ini sudah tentu didalangi oleh pembalakan haram, sehingga kini tidak ada tangkapan dibuat.

Yang lebih memelikkan lagi,  hutan simpan di Sabah yang mana sudah tentu di wartakan sebagai tempat larangan kawasan pembalakan juga diterobos dan sekarang kawasan tersebut dijadikan ladang kelapa sawit. Dari situlah saya menilai keikhlasan pihak kerajaan dalam membina kilang kepunyaan Lynas di Gebeng.

Walau apa pun hujah dan alasan yang dilontarkan sahabat saya, sebenarnya dia cuba mengajar kami untuk bersikap neutral dan menimbang dengan bijak di antara dua belah pihak. Sudah tentu perkara ini menjadi asas kepada penuntut ilmu dan ahli akademik agar tidak bersikap bias dan mampu memberi kesimpulan yang baik. Akhir sekali kami bersetuju jika perbincangan ini mampu dipanjangkan dalam debat, wacana, forum dan sebagainya agar perkara ini mampu pula dinilai oleh rakyat.

Leave a Reply

