Kurang Kasih Sayang

Bismillahirrahmaanirrahim

Saya memulakan sesi pengajaran saya pada hari jumaat 15hb Julai. Saya perlu sampai awal,sudah tentulah sebagai seorang guru perlu sampai awal, ianya proses pendidikan kepada anak-anak sedari kecil agar berdisiplin.

Saya diberi ruang seluasnya bagaimana kaedah pembelajaran nanti, sejak menerima telefon mengenai permohonan saya diterima untuk mengajar di Sekolah Kafa Al-Islah, pelbagai bentuk pembelajaran saya ingin lakukan.

Syukur semuanya berjalan dengan baik, tiada masalah sangat, pelajar juga dengar kata, mereka yang berumur 10 dan 11 tahun tidak menjadi beban pada saya untuk mengawal mereka.

Hasil pengalaman mengajar dahulu di Pelabuhan Klang, saya dapat mengenal pasti pelajar yang banyak membuat kecoh di dalam kelas pasti pelajar yang banyak masalah peribadi.

Seorang pelajar tahun 4 dalam kelas saya banyak melakukan provokasi, saya terpaksa mendendanya, namun tetap nakal, pada waktu rehat saya ambil masa untuk mengenali pelajar terbabit.

Hasil temu bual yang boleh saya simpulkan, pelajar ini cukup membenci ibunya dan tidak kisah tentang ayahnya. Ibunya dibenci kerana kuat meleter, manakala ayahnya selalu tiada di rumah.

Ayahnya seorang pramugara, selalu terbang sana kemari, ibunya juga terbang sana kemari sebagai Pegawai Tadbir Diplomatik, pelajar ini ditinggalkan di taska, setiap kali pulang dari sekolah rumahnya adalah taska.

Saya boleh katakan pelajar ini kurang kasih sayang, melakukan onar agar mendapat perhatian, melalui cara ini mungkin dia rasa perhatian akan lebih diberikan.

Akibat ibubapa yang tidak menghiraukan anak, si anak dengan mudah boleh terjebak dengan masalah, si anak cuba mencari perhatian agar rasa diambil cakna itu wujud dalam diri mereka.

Fenomena politik negara mungkin begini juga bentuknya, PM sebagai bapa yang mengepalai negara ini wajib berlaku adil tanpa sempadan warna kulit, agama dan kecendurangan mereka. Namun realitinya segelintir kecil sahaja diambil cakna dan diabaikan sebilangan besar rakyat.

Oleh kerana sebilangan besar rakyat cuba menyampaikan suara mereka dengan pelbagai instrumen tetapi tidak dilayan (selalu ditipu), maka kuasa rakyat telah menghimpunkan ratusan ribu melahirkan rasa tidak puas hati mereka.

Inilah satu cara yang dibenarkan oleh demokrasi bagi menarik perhatian ‘bapa’ yang sudah banyak kali mencabul kedaulatan dan hak rakyat, jika perkara ini tidak dihiraukan juga, saya bayangkan perkara yang lebih besar lahir dari perasaan tidak puas hati tadi akan meletus.

Seorang bapa yang baik dan bagus tidak akan membiarkan anak-anak mereka dalam perasaan ‘bengke’ ‘. Perlu ambil tahu kenapa anak-anak mereka lakukan seperti itu dan ini, kerana masakan pokok bergoyang tanpa sebab.

Seorang bapa perlu mencurahkan kasih sayang dengan menyenangkan anak-anak mereka melalui kebajikan, bukan menipu anak-anak dengan pergi bermain golf ataupun makan yang sedap-sedap di restoran sedang isteri dan anak dibiarkan nasi dingin yang semalam.

Nasihat yang boleh diambil pusing oleh PM kita agar perasaan dipendam rakyat tidak meletus sehingga merosakkan keamanam ialah dengan menjaga kebajikan dan mendengar luahan rakyat dengan adil,  jika perkara ini diabaikan mungkin suatu hari nanti ‘anak-anak’ ini akan buat onar lagi.

Wallahu Ta’ala A’lam

Leave a Reply

