Bina Rumah Bina Bangsa

Bismillahirrahmaanirrahim

“ Dah la, miskin “, itulah ungkapan yang keluar dari mulut seorang pelajar saya hari ini, mereka bergaduh entah apa puncanya, saya tak tertarik nak ambil tahu, cuma ungkapan itu saya tidak suka kerana mungkin saya sekarang hidup serba ada sahaja dan memang perasaan saya benci mendengar perlecehan keatas orang lain.

Usai solat maghrib, ungkapan itu masih terlintas di kepala, saya cuba berfikir kemungkinan perkataan itu boleh terkeluar. Andaian awal saya adalah suasana dan rupa bentuk perumahan mencorakkan tingkah laku mereka.

Saya fikirkan begitu kerana, kawasan perumahan disitu mempunyai beberapa jenis rumah, ada banglo, rumah teres dua tingkat, satu tingkat dan flat dalam satu taman. Apabila anak-anak disitu berkumpul dalam satu sekolah, maka ungkapan seperti itu tidak mustahil akan keluar apabila mereka bergaduh.

Andaian ini berasaskan apa yang saya pelajari di roketkini.com, satu ruangan mengenai budaya dibincangkan dengan baik, di antara yang menarik ialah bagaimana seni bina dapat mempengaruhi pembentukan pemikiran, sifat dan perasaan sesuatu tamadun.

Perkara yang sama juga berlaku semasa saya mengajar satu ketika masa dahulu, perbezaan ketara di antara pelajar yang tinggal di flat di mana mereka lebih nakal berbanding teman-teman mereka yang tinggal di rumah teres mahupun semi D, mutu pelajaran dan akhlak mereka juga berbeza.

Saya amat yakin jika soal seni bina yang bermatlamatkan membina tamadun bangsa selain memikirkan keuntungan pemodal, sudah tentu perkara ini mampu dibendung, lebih membimbangkan perbezaan ketara di antara bangsa yang menghuni kawasan perumahan yang mana bila-bila masa boleh mencetuskan perasaan tidak puas hati dan mudah mencetuskan api perkauman.

Perkara ini perlu dititik beratkan khususnya golongan pemerintah jika ingin melihat keamanan dan kestabilan Negara terjamin, namun soal membina tamadun bangsa saya lihat tidak lebih sebagai retorika, kerana pelaksanaan jelas songsang dengan apa yang dibesar-besarkan.

Saya tidak pasti peranan orang agama dalam konteks ini, apa yang jelas mewujudkan keamanan dan keselamatan kepada sekalian manusia adalah tuntutan di dalam agama Islam, melihat Islam di seputar agama adalah satu kesilapan besar dan pengkhianatan kerana menyempitkan ruang yang sedia ada.

Gagal melihat keutamaan yang lebih besar seperti menjaga maslahah umum semua manusia dari ditipu dan dizalimi berbanding mendamaikan sebahagian umat Islam yang berselisih di atas perbezaan aliran dan pendapat adalah gambaran buruk terhadap kemampuan Islam dalam mendepani dan menyelesaikan isu umat manusia sejagat.

Saya berkeinginan melihat pembinaan tamadun bangsa seperti yang pernah dibina di Cordova menjadi kenyataan suatu hari nanti. Zaman siapakah menjadi perdana menteri? Sudah tentu saya bangga dapat hidup pada zaman itu.

Wallahu ta’ala A’lam

Leave a Reply

