Bulan Penuh Makna Tahun Ini

Bismillahirrahmaanirrahim

Bulan puasa tahun ni adalah yang terbaik bagi saya, tahun pertama berpuasa dengan Fidaiy dan tahun kedua berpuasa bersama zaujah tercinta.

Biasanya puasa-puasa terdahulu banyak masa kosong yang sentiasa ‘membunuh’ saya, tipulah kalau saya katakan setiap saat saya dengan al-Quran dan berzikir tanpa henti, namun tahun ni cukup berbeza dan bermakna untuk saya ceritakan buat anak-anak (insyallah) terutama Fidaiy.

Tahun ni setiap saat dan detik bermula awal pagi sehingga lewat malam dan kembali ke katil tidur hanya selepas terawih di rumah, semuanya dengan sunnah Rasulullah, itulah perangsang yang diberi oleh zaujah saya takala membantu beliau.

Tahun ni kami berniaga di bazar Ramadhan, saya sedar tak banyak saya habiskan masa untuk masjid, tapi saya yakin peluang menabung sebelum sem baru bermula hanya di bulan Ramadhan sebab hidup bukan sesenang membeli cincin berjuta-juta ringgit.

Sebelum sampai di tapak bazar tadi, radio IKIM ada menghebahkan hadith memberi makan orang berpuasa, semoga kami juga orang yang tergolong dalam hadith tersebut, aminn.

Wallahu Ta’ala A’lam

Leave a Reply

