Interpretasi Kemodenan

Bismillahirrahmaanirrahim

Sepanjang mengajar di KAFA al-Islah, saya cuba membawa pendekatan yang berbeza ketika mengajar, saya tidak mahu metodologi yang saya pelajari sekitar 7-8 tahun yang lalu turut sama saya ulangi pada hari ini.

Pemerhatian awal dari soal jawab secara rawak budak-budak masakini lebih jauh berbeza pemikiran mereka, lebih-lebih lagi demografi mereka yang lebih elit, tidak susah saya ceritakan sesuatu yang agak berat kerana mereka lebih mudah faham seperti ekonomi dan aliran pemikiran semasa.

Oleh kerana tahap capaian mereka yang baik, saya cuba mengajukan soalan-soalan yang menunutut mereka berfikir sebelum menjawab, malah jawaban yang diberi tidak mampu diciplak atau ditiru dari kawan-kawan mereka kerana jawaban itu adalah hasil kehidupan dan kefahaman mereka seharian.

Saya pernah mengajukan soalan mengenai ” apakah yang kamu faham tentang kemodenan? “, rata-rata mereka menjawab penuh dengan semangat materialistik dan jauh dari unsur kerohanian, saya tidak salahkah mereka mempunyai worldview sebegitu kerana disitulah tugas cikgu meletakkan kembali pemikiran ataupun sisi pandang Islam mengenai kemodenan.

Banyak lagi yang harus saya soal dan membetulkan sudut pandang mereka sebelum meningkat dewasa dan membawa bentuk-bentuk pemikiran yang jelas dan mantap dengan unsur aqidah yang jelas. Namun saya bimbang sejauhmana penguasaan cikgu-cikgu dalam pemikiran Islam bagi menangani dan membetulkan fikrah pelajar-pelajar.

Jika guru sendiri tidak jelas worldview Islam dan misi cikgu dalam pembentukan pelajar maka proses putaran roda senantiasa berputar dengan melahirkan generasi yang sama tidak jelas pandangan mereka. Saya mungkin tidak menelaah habis karangan Prof Syed Naquib al-Attas, khususnya Islam dan Sekularisme, cuma sedikit sebanyak yang saya dapat visi seorang pendidik seharuslah melahirkan generasi beradab.

Generasi yang lahir tidak beradab mungkin letak pada pelajaran, pengajar ataupun sistem pendidikan yang pincang, jika elemen-elemen ini ada kecacatan maka natijah yang diharapkan baik berakhir dengan sebaliknya, suka saya sentuh bagaimana pengamalan sistem pendidikan yang berorientasikan peperiksaan banyak melahirkan manusia robot yang berohkan materialisme.

Harapan saya buat pendidik agar kita amat jelas dalam dunia pendidikan, sepertimana yang ditekankan oleh banyak pemikir-pemikir Islam seperti Prof Naquib al-Attas, Ismail Faruqi, Dr Abdul Hamid Abu Suleyman dan ramai lagi akan peri pentingnya pendidikan dalam membentuk generasi bertamadun.

Wallahu Ta’ala A’lam

Leave a Reply

