Teladan Sheikh Siti Jenar

Bismillahirrahmaanirrahim

Saya ditangkap cinta membaca buku karangan Achmad Chodjim yang berjudul Syeikh Siti Jenar, walaupun kurang jelas latar belakang penulis, insyallah saya mampu menyaring dengan baik.

Saya sangsi dengan penulis kerana ulasan ada memetik Nourcholis Madjid, tetapi pensyarah subjek Pemikiran Islam saya sem lepas ada mengulas mengenai Norcholis Madjid, selepas itu saya boleh menerima tetapi tidak sepenuh idea beliau.

Jika Prof Naquib al-Attas meletakkan konsep al-‘adl sebagai asas perbincangan beliau, Syekh Siti Jenar pula meletakkan konsep kematian dalam memahami Islam dengan baik.

Saya benar-benar kagum dengan penguasaan para alim ulama yang menggunakan satu konsep dalam menghuraikan seribu satu macam mengenai Islam.

Begitu juga Syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi yang meletakkan konsep al-Wasatiyyah dalam semua perbincangan beliau, saya yakin sebelum mereka mampu menghuraikan satu konsep sehingga mencakupi semua permasalahan dalam Islam sudah tentulah tahap penguasaan ilmu mereka cukup tinggi, dari situlah saya rasa cukup kerdil malah jauh dari mencium bauan ilmu.

Semoga rakan-rakan penuntut ilmu bertambah semangat menuntut ilmu dan jauh dari khilafan yang sebenarnya menzahirkan kecetekan ilmu kita.

Wallahu Ta’ala A’lam

Leave a Reply

