Mungkin Ini Maksud Glokal?

Bismillahirrahmaanirrahim

Pengalaman saya membeli di pasaraya, saat menunggu giliran membayar di kaunter pembayaran, dua orang akak sibuk bercakap dalam bahasa Indonesia, entah apa lagi yang tak cukup sambil mereka membelek-belek barang dalam troli.

Ketika mereka buat pembayaran, saya sempat terpandang dalam beg akak tu IC biru Malaysia, Oh…! Malaysia rupanya, warganegara sama macam saya, bahasa dan dialek sahaja yang berbeza.

Bangla, Indon, Vietnam dan entah dari negara mana lagi dah menjadi fenomena biasa disini, mereka cukup sifat ada mata, hidung, telinga sebijik macam warganegara Malaysia, hidup aman damai malah menimbulkan rasa iri hati bila kedai bakso dan mee ayam mereka dipenuhi oleh pelbagai bangsa termasuk saya sendiri pernah mencuba, pedas…sedap.

Oleh kerana Malaysia adalah negara contoh bagi keharmonian kaum maka memberi taraf kerakyatan kepada mana-mana warga asing bagi saya perlu kerana bertepatan dengan projek GLOKAL cadangan PM kita, malah akan menambah kredit di mata dunia.

Saya mencadangkan kerakyatan dibuka bagi bangsa Argentina, Brazil, German, Spain ataupun Ivory Cost (orangnya besar keras) supaya mutu permainan bolasepak melonjak naik, sekali lagi kredit buat negara akan bertambah.

Mungkin semasa saya beratur mengundi nanti, saya berkesempatan belajar beberapa bahasa dari orang depan atau belakang yang mungkin 1 Malaysia seperti saya, kabarin dongsanggaiaruppa therava… dan lain-lain lagi. Ini satu suasana baru buat rakyat Malaysia asal.

Wallahu ta’ala A’lam

Leave a Reply

