Murtad Lagi?

Bismillahirrahmaanirrahim

Saya diminta memberi pandangan oleh pengetua sekolah mengenai driver (seorang berbangsa India) yang beragama Kristian dan suka mendendangkan lagu gereja di corong radionya ketikamana pelajar-pelajar ini ke sekolah di waktu pagi, sehingga ada sebilangan pelajar siap menghafal keseluruhan lagu gereja tersebut.

Saya minta pihak sekolah untuk memberi nasihat yang baik sebelum apa-apa tindakan drastik di lakukan, ini bagi memastikan kedudukan sebenar disebalik perbuatan memasang lagu gereja itu, samada memang berniat ‘jahat’ ataupun mereka tidak tahu apa yang dilakukan itu boleh dikira menyebar ajaran lain kepada orang Islam.

Pengetua bersetuju, nasihat tersebut disampaikan kepada isteri driver terbabit dengan harapan dia lebih tenang dengar dari isterinya bukan orang lain,  cuma yang menyedihkan isteri dia tiba-tiba naik angin, harapkan pagar, pagar yang ini tak boleh juga.

” Kenapa kami tak boleh pasang lagu?, itu masjid pasang Quran kuat-kuat kami tadak marah pon ” Saya mungkin terkedu kalau ditanya  begini, mujurlah pengetua kami seorang yang hebat dan penuh pengelaman, ” saya hanya menerima panggilan dan aduan dari ibu bapa tentang hal ini, jadi saya bertanggungjawab bagitahu kepada kamu”. Dia mula reda.

Apa yang saya dapat tahu, pihak taman perumahan disitu telah bersepakat akan membuat laporan ke pejabat agama Islam jika driver tersebut tetap tidak mahu berubah.Dalam hal ini saya dapat rasakan perasaan tidak puas hati kepada umat Islam, yang membimbangkan pelajar-pelajar di dalam van tersbut, bimbang diperlakukan sesuka hati, kini saya hanya memerhati perkembangan seterusnya, apa yang boleh saya tolong saya akan tolong. Semoga semuanya berjalan lancar tanpa sebarang provokasi dan ancaman insyallah.

Wallahu ta’ala a’lam

Leave a Reply

