Barat Moden Timur Mundur, Kenapa?

Bismillahirrahmaanirrahim

Bagi yang ingin mempelajari falsafah, penulis sarankan tidak perlu berat-berat pergi kepada buku asal seperti Aristotle, Plato, Farabi Ibnu Sina. Cukuplah dengan Fasl Maqal sebagai permulaan. Fasl Maqal menjelaskan definisi falsafah dalam Islam dan kedudukan falsafah dari perspektif syariah.

Setelah memahami kedudukan falsafah dalam Islam. Bolehlah kita menerokai serba sedikit sejarah falsafah. Buku yang disarankan karangan Majid Fakhri berkaitan sejarah falsafah (lupa tajuk buku). Jika kita menyelusuri sejarah falsafah Islam, sudah pasti kita akan bertemu pertembungan Imam Ghazali dan Ibnu Rusyd.

Imam Ghazali mengkafirkan ahli falsafah (mereka yang berpegang falsafah Aristotle seperti Ibnu Sina dan al-Farabi) pada tiga perkara sahaja. Soal kewujudan alam, kebangkitan manusia adakah dengan roh sahaja ataupun roh dan jasad, dan persoalan dapatkah Tuhan mengetahui perkara juziyyat?.

Perbahasan tiga perkara ini cukup panjang dan memerlukan tahap taakulan yang tinggi dan kesabaran yang tinggi bagi memahami dengan teliti perbahasan mereka. Cuma saya boleh simpulkan pertembungan Imam Ghazali dan Ibnu Rusyd melahirkan aliran tradisionalis dan rasionalis menurut gelaran yang diberi oleh Oliver Leaman.

Aliran tradisionalis yang dimaksudkan Leaman ialah pemikiran yang berpaksikan semua amal perbuatan kita berpaksikan kepada agama. Keputusan yang ingin dibuat harus berdasarkan timbangan agama. Memisahkan sesuatu perkara di dunia ini dari agama seolah menafikan kekuasaan Allah atau dalam bahasa moden kita gunakan konsep Sekularisme.

Aliran rasionalis pula boleh diketegorikan kepada dua. Mereka yang ekstrem dengan memisahkan langsung agama dari amal perbuatan mereka dan kelompok yang berpegang dengan agama namun ada perkara yang tidak mampu diselesaikan dengan agama berhajatkan kepada kekuatan akal seperti, mereka cipta iphone yang mana sudah tentu tiada dalam agama.

Dua aliran ini memberi kesan yang besar dalam tamadun manusia. Aliran tradisonalis yang disinonimkan dengan fahaman Ghazali berkembang pesat di timur, manakala aliran rasionalis atau Rusydian berkembang di barat khususnya eropah. Sehinggakan muncul kata-kata yang menklimkan kemunduran dan kemajuan berdasarkan dua pemikiran ini.

Penulis agak tidak bersetuju dengan kata-kata ini kerana, barat maju bukan kerana pemikiran Ibnu Rusyd. Ibnu Rusyd berpegang dengan konsep ‘kebenaran berganda’, iaitu memberi kebenaran agama dengan orientasi akal. Tetapi barat menolak agama, mereka hanya mengambil satu sisi dari pemikiran Ibnu Rusyd iaitu akal.

Soal kemunduran di timur bagi penulis adalah kerana salah faham masyarakat dalam menerima pemikiran Imam Ghazali. Penulis tidak akan mengulas isu kemunduran ini. Sebagai bukti mereka yang di sebelah timur ini salah pemahaman mereka, penulis cadangkan buku Falsafah Takdir yang ditulis oleh Za’ba.

Kesimpulannya, falsafah dalam Islam tidak haram jika merujuk kepada tafsiran yang dibuat oleh Ibnu Rusyd dalam kitab Fasl Maqal. Cuma ada beberapa bab yang harus dielakkan dari terjerumus ke lembah kekafiran. Bukan dalam ilmu falsafah sahaja, dalam bidang feqah juga boleh terjerumus ke lembah kekafiran jika seorang faqih itu menfatwakan halal pada benda yang haram, juga ahli hadith, jika sanggup mensahihkan yang dhaif demi kepentingan tertentu dan lain-lain lagi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s