Kerana Bidaah

Bismillahirrahmaanirrahim

Ketika awal belajar dahulu. Kami disogokkan dengan isu bidaah. Ketika itu memang hangat dibincangkan, terutama dikalangan tokoh-tokoh pelajar disana. Kami yang masih muda mentah ibarat bumi dan langit, hanya layak memerhati tanpa bersuara.

Dari situ pelbagai usaha kami buat untuk mendapat penjelasan yang baik mengenai isu bidaah. Lanjutan dari perbincangan itu kami kenal Wahabi dan Tarekat Sufi. Kami telusuri pertembungan mereka dengan hujah-hujah kedua belah pihak. Terus terang saya secara peribadi hanyut dengan hujah yang digelar puak Wahabi atau Salafi.

Suasana kami lebih berpihak menyebelahi satu pihak ini. Kawan-kawan arab kebanyakan bermanhaj yang dikatakan salaf, abang-abang senior juga begitu. Semua ini banyak memberi kesan kepada hidup saya.

Cuma satu kesilapan yang dikesan pada diri saya apabila menelusuri manhaj ini ialah saya mengenali melalui sisi bidaah. Saya mula memasuki manhaj ini melalui pintu bidaah sana bidaah sini. Perkara ini memberi kesan yang mendalam tanpa sempat saya mendalami manhaj ilmu yang benar.

Kesan nya saya mula mengambil ringan ibadat, maksudnya saya tidak lagi bersungguh beribadat, punca nya apabila saya selalu dimomokkan dengan kata-kata ” mereka bersungguh beribadat, tapi tidak mengikut sunnah, sia-sia, tak dapat pahala”. Dari itu banyak ibadat-ibadat yang saya lazimi melakukan nya, saya tinggalkan, bimbang ianya bidaah.

Mujurlah saya menyedari kesilapan ini. Sepatutnya bermanhaj salaf lebih meningkatkan lagi ibadat kita. Pendekatan yang baik ialah melihat ibadat para Salaf Soleh, dari situlah lahirnya kesungguhan kita beribadat, paling tidak kita mencontohi ibadat mereka walaupun tidak sampai tahap ibadat mereka. Bukan melalui pintu bidaah sana sini yang mana bagi saya mengurangkan kesungguhan beribadat.

Juga memahami manhaj ilmu adalah teramat penting sebagai panduan penuntut ilmu, tanpa panduan kita bisa melihat pelbagai khilaf yang sebenarnya kecil menjadi besar apabila kita tidak mampu membezakan isu sebenar dek tidak memahami manhaj ilmu dengan sebaiknya.

Wallahu Ta’ala A’lam

Leave a Reply

