Derita Rakyat : Ibu tunggal dan empat orang anak

Bismillahirrahmaanirrahim

Penulis sempat berbual dengan seorang ibu tunggal. Alhamdulillah kini anak-anak nya sudah besar, berkerjaya dan bekeluarga. Anak-anak banyak membantu beliau yang sudah senja dimamah usia. Hidup tidak sesukar dahulu. Itulah yang boleh disimpulkan sekarang.

Dalam kebahagiaan yang dikecapi itu, si ibu tidak dapat menahan ingin meluahkan isi hatinya yang sarat mengandung kisah duka pada masa lalu. Setelah kematian suami, si ibu inilah berseorangan membersarkan anak-anak.

Bukan tiada usaha mohon bantuan dari mana-mana jabatan kerajaan yang ‘dikatakan’ menyediakan pelbagai skim membantu rakyat. Usaha si ibu dihina dan dipandang lekeh. Setiap kali datang disuruh isi borang dengan nada herdik, macam duit ‘mereka’ punya dan macam si ibu ini pengemis.

Borang itu perlu ada pelbagai cop dari sana sini, tidak lengkap, dihalau lagi. Rumah dan pejabat bukan dekat. Perlukan kos dari kampung nak ke bandar. Akhirnya borang itu tidak diterima. Si ibu hampa bukan kepalang, mengenangkan nasib anak-anak mereka.

Si ibu tidak putus asa, mohon lagi. Jawab pihak jabatan, mak cik perlu mohon tahun depan, untuk tahun ini peruntukan sudah habis. Tahun seterusnya si ibu ini mengulang proses yang sama, borang lengkap tiada celanya lagi. Juga ditolak.

Penulis pada awalnya beranggapan si ibu ini ada masalah pada ‘warna’ bendera yang disokongnya, menyebabkan borang dia ditolak. Sangkaan itu meleset sama sekali apabila si ibu ini menzahirkan benderanya. Ia cukup membingunkan kenapa ditolak.

Penulis merumuskan ini adalah masalah birokrasi. Penulis tertanya-tanya, jika peruntukan ada dan cukup untuk rakyat yang memerlukan namun, dinafikan seperti ini, kemana duit itu akan pergi. Penulis cukup hiba dengan cerita si ibu ini kerana, sampai sekarang sesen pun dia tidak merasa duit ataupun bantuan yang sepatutnya dia dapat.

Wallahu ta’ala a’lam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s