Post Islamisme : Landasan Baru Gerakan Islam

Contoh idea post-islamisme yang baik

Moderetor : Dr Muhaimin Sulam

Ahli Panel : Prof Madya Badlisham

Ahli Panel : Prof Dato Dr Redzuan

Ahli Panel : Dr Maszlee Malik

Moderator Dr Muhaimin Sulam mengajukan soalan kepada ahli panel pertama Dr Mazslee mengenai  apa itu Post Islamisme.

Dr Mazslee agak tidak bersetuju istilah Post Islamisme yang digambarkan oleh penulis barat seolah-olah selepas post Islamisme maka berakhirlah fasa kebangkitan Islam.

Antara gambaran penulis barat mengenai Post Islamisme ialah seperti berakhirnya ideologi atau pendekatan salafi yang lebih menumpukan kepada perkara fundamental dalam agama kepada isu demokrasi, hak asasi, kebebasan bersuara dan beragama yang dianggap lebih lunak.

Dr Mazslee melanjutkan perbahasan mengenai perubahan-perubahan ini adalah perkara normal yang berlaku dalam mana-mana gerakan. Fenomena atau isu yang sedang berlaku pada zaman itu memberi kesan kepada perubahan pendekatan gerakan Islam.

Konsep atau prinsip tetap kekal, hanya pendekatan itu berubah dan diterima pakai selagimana tidak bertentangan dengan syariat. (Mereka yang tidak dapat membaca perubahan yang berlaku pada zaman mereka, sudah pasti akan menganggap gerakan Islam itu sudah lari dari prinsip perjuangan mereka, sedang mereka tidak dapat membeza antara prinsip dan pendekatan ; penulis).

Dr Mazslee membawa kronologi sedari pemerintahan Baginda Rasulullah sehingga fasa moden Rachid Ganouchi dan Tayyib Erdogan sebagai contoh kepada perubahan pendekatan yang berlaku kepada Gerakan Islam.

Dr Mazslee juga memperincikan kejayaan Ikhwan di Mesir dan AKP di Turki dengan pendekatan-pendekatan mereka yang jika dilihat dengan pandangan literal sudah pasti menganggap mereka menyimpang dari prinsip Islam. Hakikat politik adalah sukar untuk dibaca oleh golongan yang cetek bacaan politiknya apatah lagi jauh dari mendalami dan berpartisipasi dengan isu politik.

Dr Mazslee juga membawa contoh karya-karya politik yang berjaya diterjemahkan kepada realiti semasa dan mengikut zaman mereka seperti, Ummu al-Qura karangan al-Kawakibi kesinambungan dari karya asal Tabi’ al-Istidlal yang kini diaplikasikan oleh Ikhwan di Mesir.

Seterusnya ahli panel yang kedua, Prof Madya Badlisham meneruskan wacana dengan member penumpuan kepada perubahan-perubahan yang berlaku dalam Pas. Sejak Zaman Dato’ Asri sehingga kini.

Prof Bad mengketegorikan perubahan yang berlaku kepada Pas atas tiga faktor. Pertama, semangat melayu, kedua, dakwah dan ketiga, Post Islamisme.

Pendekatana Pas pasca kemerdekaan lebih menekankan isu Melayu dan kepentingan orang Melayu. Pimpinan Pas era Dr Zulkifli, Dr Burhanuddin Helmi dilihat berjaya membaca keutamaan yang harus dibawa pada masa itu.

Prof Bad kemudian membawa kepada era Dato’ Asri, dimana Dato’ Asri dianggap figur penting kepada proses penyatuan Pas dan Umno dalam kerajaan campuran pada masa itu. Prof Bad memuji Pas yang lebih awal mempraktikkan Power Sharing sedang Ikhwan dan beberapa gerakan Islam lain dunia baru mula mempelajarinya. (Penulis teringatkan TGHH terus ke Mesir saat PRU disana bakal berlangsung menasihati Ikhwan tentang Power Sharing).

Prof Bad menyatakan pendirian gerakan Islam masakini menjadi gugatan kepada barat khususnya Amerika yang menjadi kuasa besar imprealisme dunia kerana kesannya membuka mata masyarakat dunia (Muslim atau non-muslim). Gerakan Islam masakini bijak memanipulasi sistem barat sepertimana yang berjaya dilakukan seperti Ibnu Sina, al-Kindi, al-Farabi dan Ibnu Rusyd.

Seterusnya ahli panel ketiga,Prof Redzuan menyambung perbincangan dengan satu fakta yang agak mengejutkan hasil temubual beliau dan Mehdi Akiv, dimana Ikhwan menawarkan kepada kerajaan pemerintahan Hosni Mubarak tentang kerajaan campuran tetapi ditolak.

Ini menunjukkan Ikhwan berani melakukan perubahan-perubahan drastik yang dinilai mampu memberi manfaat buat umat Islam.

Prof Redzuan sebelum memaparkan hasil kajian, beliau menceritakan bagaimana persepsi masyarakat amat penting dalam menentukan kejayaan gerakan Islam. Beliau membawa contoh FIS di Alegria antara gerakan yang mengalami kemerosotan imej teruk dan sukar untuk pulih kerana terlibat dengan siri pembunuhan.

Sepertimana yang disebut oleh Prof Bad mengenai Power Sharing tadi, Prof Redzuan menambah antara kegagalan FIS juga ialah menafikan perkongsian kuasa dengan gerakan lain dimana mereka terkapai-kapai memenangi hati rakyat Algeria.

Seterusnya Prof Redzuan memaparkan kepada kami hasil kajian beliau mengenai persepsi masyarakat di tiga buah negeri, Selangor, Negeri Sembilan dan Perak berkaitan persepsi mereka tentang hudud, Pas sebagai parti alternatif berbanding kerajaan memerintah dan persepsi mengikut jantina dan umur.

Pas sebagai alternatif di ketiga-tiga buah negeri mencatatkan keputusan yang memberangsangkan, slogan Pas Ganti Umno adalah wajar, releven dan harus diteruskan kempenan nya menurut sarana Prof Redzuan.

Persepsi tentang hudud pula mencatatkan peratusan tinggi dikalangan Melayu di ketiga-tiga negeri tetapi peratusan di kalangan Bangsa Cina sangat membimbangkan, oleh itu saranan agar Pas tidak menyentuh soal hudud dalam kempen mereka.

Mengikut jantina, lelaki lebih tinggi menyokong Pas berbanding wanita, kemungkinan Umno meletakkan calon wanita lebih ramai adalah tinggi.

(Penulis merumuskan perbincangan Post Islamisme pada malam itu menumpukan kepada perubahan pendekatan yang berlaku di dalam gerakan Islam dan sifir dunia politik bukan memberi bacaan hitam putih, seterusnya menuntut ketajaman figur-figur Islam dalam membaca suasana dunia).

Wallahu Ta’ala A’lam

Advertisements

2 thoughts on “Post Islamisme : Landasan Baru Gerakan Islam

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s