Ideologi Semasa

Bismillahirrahmaanirrahim

Sepanjang melayari kehidupan selepas tamatnya sem 2 pengajian siswazah, saya banyak mengambil peluang membaca buku-buku yang saya tetapkan untuk dihabiskan dan saya pilih memberi kesan yang besar dari saya membaca buku-buku yang kurang memberi impak.

Sepanjang pembacaan, saya temui sesuatu yang baru, itulah perkara yang membuatkan saya berasa kurangnya ilmu apabila banyak perkara yang saya perolehi. Oleh kerana penumpuan pembacaan saya lebih kepada pemikiran, falsafah dan isu semasa maka, kesitulah perbincangan yang melingkari saya.

Beberapa pemikiran semasa yang saya temui yang mana jarang didengari oleh masharakat Malaysia yang agak kurang membaca. Pertama saya jumpa ideologi Wilsonisme dan kedua Libertarianisme. Kedua-dua pemikiran memberi kesan yang besar kepada masharakat, agama dan khususnya pentadbiran negara.

Apa yang saya bimbang ialah gerakan Islam di seluruh dunia dan khususnya di Malaysia mengenai sejauhmana kepantasan kita menguasai isu-isu dan pemikiran seperti ini, sedang pemikiran atau ideologi ini menjadi pengamalan kepada negara. Tanpa memahami dan mendalaminya sudah pasti mudah dimanipulasi musuh.

Pemerkasaan dari sektor ilmu sangat penting dititik beratkan. Khususnya ilmu-ilmu semasa yang memberi gambaran kepada sebuah gerakan untuk bergerak dalam arus modenisasi dan globalisasi. Kita tidak mahu gerakan Islam dipandang dengan imej ketinggalan kerana kegagalan kita menguasai ilmu-ilmu semasa.

Kejayaan Rasulullah yang memberi imej yang yakin kepada masharakat pada masa itu adalah bukti bagaimana Baginda memahami tuntutan zaman pada masa itu. Itulah antara elemen penting yang harus diteladani gerakan Islam jika ingin mencapai kejayaan, kerana Islam itu bergerak dengan landasan Sunnatullah dan Syariatullah.

Wallahu ta’ala a’lam

Leave a Reply

