Tajdid Pemikiran Ibadah : Solat

Bismillahirrahmaanirrahim

Solat salah satu daripada rukun Islam. Baginda Rasulullah menerima solat sebagai satu kurniaan daripada Allah buat umat Nabi Muhammad SAW ketika Isra’ dan Mikraj. Solat yang pada awalnya lima puluh rakaat akhirnya dikurungkan kepada lima waktu atas rahmat Allah.

Barangsiapa yang mengingkari pelaksanaan solat dengan sengaja maka dia dihukum murtad. Pelbagai balasan bagi orang yang meninggalkan solat dengan sengaja berbeza mengikut mazhab. Apa pun balasannya amat berat.

Namun setelah 1400 tahun lebih berlalu fatrah kerasulan dan pensyariatan solat, roh, semangat dan kefahaman solat mula menyimpang dari kefahaman asal. Solat mula dilaksanakan sepertimana agama-agama lain yang juga terhakis kefahaman asas kepada ibadah tersebut.

Solat kini dilaksanakan sekadar menunaikannya atas suruhan agama. Solat dilaksanakan sekadar ritual agama. Ibadah solat dengan amalan ritual agama-agama lain tidak kurang bezanya. Amalan ibadah sudah tiada roh.

Allah menggambarkan implikasi solat ialah mencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Namun kesan itu tidak dirasai di kalangan masyarakat Melayu Islam kita. Buang anak, dadah, dan banyak lagi yang tak perlu disenaraikan disini.

Analisa yang boleh dibuat samada ramai dikalangan ‘umat’  Islam ini tidak solat atau kemungkinan kedua yang sedang kita bincang ialah kefahaman umat berkaitan solat sudah pincang dari fundamental ajaran Islam.

Permasalahan inilah yang membawa pemikir umat membawa seruan tajdid apabila roh ibadah itu mula luntur atau terpesong dari landasan tujuan sebenarnya. Pemikiran umat ini telah dikecilkan skop pemahaman dalam ruang yang sangat kecil.

Pemahaman solat perlu melangkaui pandangan ia sekadar mentaati suruhan Allah atau ia sekadar memenuhi tuntutan agama. Pemahaman solat yang harus ada perlu punya sudut yang sangat luas dan global.

Solat berkeupayaan menyatukan umat. Solat menyatukan jiwa-jiwa yang berlainan bangsa. Solat menjadikan umat Islam professional bekerja. Solat menguatkan semangat umat menjadi maju apabila faham roh sebenar dari solat itu.

Asas nya bagaimana kita memandang ibadah solat dalam ruang dan konteks yang luas sehingga mampu membangun umat di dunia dan akhirat. Pandangan itu mampu dijana dengan kefahaman fundamental agama dan tuntutan semasa.

Begitulah kefahaman salaf yang tidak pernah memisahkan akhirat dan dunia sehingga mampu mencetuskan tamadun yang diingati sampai sekarang dalam lipatan sejarah. Sejauhmana kita nak mencapai itu bergantung sejauhmana kita berusaha memberi faham perkara ini kepada umat.

Wallahu ta’ala a’lam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s