Laporan : Gerakan Islam Pasca Arab Spring

Gerakan Islam Pasca-Arab Spring

Tempat : Masjid Abu Bakar Bangsar

Moderator : Dzulkhairi

Ahli Panel 1 : Dr Mujahid

Ahli Panel 2: Dr Mazslee

Pusingan Pertama : Dr Mujahid minta kita pastikan apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan ‘Arab Spring’. Di dalam bahasa arab ia diistilahkan dengan thaurah, di dalam (bahasa Inggeris) ia juga diistilahkan arab awakening.

Arab Spring seperti domino. Kerana ia berlanjutan. Kemudian Dr Mujahid membangkitkan kenapa ia di Arab? Adakah tempat lain tiada kebangkitan? Jika kita lihat Mesir sekalipun ia berada di Afrika Utara, istilah itu sebenar kerana barat menamakan kawasan tersebut sebagai middle east.

Sepatutnya barat gembira dengan kebangkita ini, kerana merekalah yang mempromosi demokrasi, namun tidak semua demokrasi di senangi barat, kerana melibatkan polisi luar mereka.

Seterusnya Dr Mujahid membawa hadirin melihat perjalanan Mesir sejak kejatuhan Raja Farok sehinggalah Mubarak dan menafsirkannya sebagai keluar mulut singa masuk mulut naga. Di Middle east beberapa babak selepas revolusi pada masa dahulu ialah pertukaran monarki kepada republik, kebanyakan diterajui oleh Janeral tentera seperti Mesir dan Libya.

Dari suasana yang berlaku itu, similarisasi yang boleh dilihat diantara mereka ialah pemerintahan autokrasi (kuku besi) dan tiada ruang demokrasi. Kebangkitan disana faktor utama ialah, berpunca dari ruang demokrasi yang disediakan sangat sempit.

Faktor kedua, ialah kebebesan media. Ketiga ialah penggunaan pihak keselamatan bagi memastikan suara-suara yang menentang pemerintah dihapuskan. Faktor keempat ialah faktor ekonomi, contoh Mesir, ia berpunca dari kemiskinan, apabila lapar mereka akan marah (hak asasi mereka tidak dipenuhi), berbeza di Bahrain mereka menaburkan kekayaan kepada rakyat tetapi kebangkitan tetap berlaku kerana kebebasan ekonomi dikuasai golongan tertentu, demokrasi disekat dan tiada ketelusan media .

Faktor-faktor ini berperanan kepada cepat atau lambat kebangkitan itu berlaku.

Dr Mujahid seterusnya menimbulkan persoalan, apa kaitan semua ini dengan gerakan Islam?

Gerakan Islam menjadi kebimbangan sebagai mereka yang akan memobilisasi massa. Kebangkitan ini melibatkan semua peringkat masyarakat. Cuma sepertimana yang disebut tadi, gerakan Islam mengepalai gerakan kebangkitan dan memanipulasi keadaan tersebut untuk keuntunga politik mereka.

Dr Mujahid membawa contoh gerakan Ikhwan yang mampu untuk terus bernyawa sejak dari pengasasan mereka sehingga sekarang adalah kerana roh perjuangan mereka yang jelas dan kukuh sebagai khalifatullah. Dr Mujahid juga mendatangkan contoh An-Nahdah yang juga jelas dan sama tujuan perjuangan mereka seperti ikhwan. Kedua-duanya bersama dengan massa apabila berlaku kebangkitan, disinilah massa dapat merasai kewujudan mereka seterusnya mendapat sokongan dari semua peringkat.

Jawapan kepada penerimaan mereka oleh masyarakat adalah kerana saat susah, mereka bersama-sama rakyat.

Kini selepas kebangkitan mereka memikirkan bagaimana mengisi kebangkitan itu. Mereka dilihat bijak dengan mengisi kemenangan tersebut dengan mengembalikan demokrasi yang lebih telus (mendahului perkara fundamental agama, kerana mereka sedar rakyat menerima mereka bukan sebab kefahaman dasar perjuangan mereka, tetapi mengharapkan suasana yang lebih harmoni).

Seterusnya Dr Mujahid membangkitkan, kenapa gerakan Islam menjadi kebimbangan Amerika? Kebimbangan itu wujud kerana melihat kondisi Israel pasti akan tergugat jika kebangkitan rakyat itu berakhir dengan pemerintahan dari gerakan Islam. Israel menjadi kuasa pengimbang Amerika kepada dunia Islam yang berpusat di middle east. Contoh Mesir, selama ini negara Mesir lah yang banyak menyalurkan minyak ke Israel, kini telah diputuskan oleh kerajaan Mesir yang baru.

Pusingan Kedua : Dr Mazslee memulakan dengan pengalaman beliau dijemput Astro Awani mengenai perbincangan bila Mubarak nak jatuh, dalam masa yang sama di Libya Muammar Ghadafi menyatakan tidak mungkin kebangkitan yang berlaku di Mesir merebak ke Libya tetapi hakikatnya sudah jatuh sekarang.

Kejayaan yang berlaku ini mungkin tidak sesuai meletakkan Al Banna sebagai asas rujukan kebangkitan, tetapi ada susur galur nya sebelum Hasan Al Banna. Dr Mazslee melihat buku Tabai Istibdad sangat signifikan membuktikan keadaan ini yang terlebih dahulu membahaskan keadaan yang berlaku, juga buku Ummu al-Qura, kedua-duanya karangan Abdul Rahman Al-Kawakibi.

Dr Mazslee sempat menceritakan kedudukan Hasan Al-Banna yang kuat membaca sehingga bacaan beliau melangkaui buku-buku penulis Islam dengan membaca buku-buku penulis barat. Seperti buku Baina Ams wa al-Yaum yang banyak terkesan dengan era kebangkitan eropah menentang pemerintahan teokrasi.

Dr Mazslee kemudian membawa satu joke, antara Anwar Sadat, Jamal Abdel Nasir dan Mubarak. Mereka bertanya sesama sendiri kenapa mereka berkumpul di neraka. Anwar Sadat memberitahu dia ditembak, Jamal pula memberitahu dia diracun, Mubarak mengambil masa untuk menjawab sambil berfikir, jawapannya… facebook.

Dr Mazslee bersetuju, bukan faktor ekonomi yang mencetuskan kebangkitan, jika faktor ekonomi, kerajaan-kerajaan kuku besi ini sebenarnya telah banyak melakukan transformasi ekonomi agar dilihat rakyat yang mereka sedang berusaha membaiki taraf kehidupan. Bagi Dr Mazslee faktornya berbalik kepada kata Abdul Rahman Al-Kawakibi, dimana bila manusia pandai maka mereka akan bebas memilih, tiada paksaan. Pendidikan seperti ini sangat penting. Pendidikan yang memberi pencerahan kepada rakyat.

Contoh yang terbaik ialah tivi al-jazeera berjaya mendidik penonton bebas memilih pilihan mereka, tivi al-Jazeera mempunya polisi pemberitaan yang baik, tidak bias kepada mana-mana kepentingan, kerana itulah menurut Dr Mazslee, warga ceruk kampung di middle east lebih hebat memberi hujah jika nak dibandingkan sesetengah ahli parlimen di Malaysia yang kadang-kadang merapu kerana menonton al-Jazeera.

Kesimpulan yang boleh dibuat ialah, kebangkitan mereka ialah kerana kebebasan media yang membuka pemikiran rakyat yang selama ini hanya disogok dengan satu arah sahaja iaitu pihak kerajaan demi kepentingan mereka.

Seterusnya Dr Mazslee mula membincangkan kenapa gerakan Islam diterima oleh masyarakat di timur tengah.Ianya kerana gerakan Islam disana timbul dari akar umbi, dari rakyat untuk rakyat. Mereka juga bergerak di kalangan rakyat dan rakyat mudah mendekati mereka.

Soal polisi luar Amerika, Dr Mazslee membawa satu keadaan ketika era Bush. Amerika ketika itu ingin dilihat sebagai pembawa keamanan di rantau Asia Barat, Condolise Rize diutuskan dan mengutarakan the new middle east, yang pelik mereka tidak bercakap soal tukar pemimpin yang mengamalkan sistem kuku besi. The new middle east tidak lebih dari kosmetik politik.

Apa yang cuba dibuat oleh Amerika ialah agar rakyat melihat ruang demokrasi memang disediakan oleh pimpinan kuku besi. Natijah dari ruang demokrasi yang dibuka sedikit kita dapat melihat Ikhwan menang beberapa kerusi di Mesir dan Hamas memenangi pilihanraya di Palestin.

Walaupun ia kosmetik, gerakan Islam berjaya memanipulasi ruang dan keadaan itu. Mereka menggunakan model pendekatan AKP.Antara yang terawal mengambil model AKP ialah parti An Nahdah. Kemudian Ikhwan Muslimin.

Yang lebih menarik, Jamaatul Dakwah Salafiyyah nama asal kepada Parti An Nur juga dilihat mula mengorak langkah dengan menyertai politik. Apabila diajukan soalan kenapa salafi memilih demokrasi. Mereka menjawab pada pada zaman Mubarak, tiada ruang buat mereka, namun kini sudah berubah, dan jika tidak diisi, ianya menjadi kebimbangan akan diambil peluang oleh golongan liberal dan sekular.

Kemenangan dilihat memihak kepada mereka dibelakang Ikhwan Muslimin. Penerimaan masyarakat kepada mereka kerana pendekatan kebajikan golongan salafi kepada masyarakat seperti yang dilakukan oleh Ikhwan dilihat berkesan, berbanding golongan liberal dan secular yang lebih menggunakan pendekatan facebook dan twitter tanpa turun dilapangan.

Golongan radikal juga mengisi ruang demokrasi ini. Apabila ditanya, alasan mereka tiada pilihan pada masa itu melainkan senjata, namun kini mereka ada ruang apabila demokrasi dilaksanakan secara tulen.

Isu antara konservatif dan progresif atau reformis dalam gerakan Islam. Bagi Dr Mazslee ianya adalah satu lumrah yang wujud dalam gerakan Islam walau dimana-mana, samada Hamas, Ikhwan, an-Nahdah dan Pas sendiri. Namun perkara itu tidak menjadi masalah jika dilihat dari aspek dinamika gerakan Islam. Bagi yang tidak memahami situasi ini, akan melihat ia sebagai satu perpecahan atau ancaman dalam gerakan. Bagi Dr Mazslee lagi, kewujudan dua golongan ini di dalam sebuah gerakan Islam sebagai pengimbang di antara satu sama lain. Sudah pasti golongan konservatif gagal tanpa pertolongan dari kalangan reformis dan begitulah sebaliknya.

Hasil wacana kali ini, penulis dapat mengetahui faktor-faktor yang mencetuskan kebangkitan di Asia Barat, namun faktor-faktor itu berbeza mengikut tempat masing-masing dan faktor-faktor itu juga menentukan lambat atau cepat kebangkitan itu terjadi. Selain itu, kebebasan media menjadi faktor penting menurut Dr Mazslee sebagai mekanisme pendidikan yang paling berkesan mendidik rakyat bebas mendapat maklumat dan membuat pilihan. Selain itu, aliran yang wujud di dalam gerakan Islam antara konservatif dan progresif adalah pelengkap di antara satu sama lain. Mana-mana yang melihat dua aliran ini sebagai satu pertembungan, sudah pasti wujud disini kesalah fahaman atau kekurangan ilmu.

Wallahu Ta’ala A’lam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s