Kapitalisme dan Neo-Feudalisme

kapitalisme

Pendahuluan

Minggu-minggu yang sudah, penulis sempat pulang ke kampung. Ketika di kampung, ibu menceritakan perihal kemalangan yang berlaku dihadapan gerai makan di satu simpang. Menurut tuan kedai, kereta yang keluar dari simpang itu bersalah kerana, tidak melihat ke kiri dan ke kanan ketika keluar. Kata ibu, yang salah adalah tuan kedai makan. Kedudukan gerai makan yang menghalang pandangan kenderaan menjadi punca kemalangan selalu berlaku disitu.

Penulis berfikir sejenak, mungkin inilah nilai kapitalisme yang meresap ke dalam pemikiran masyarakat kita sekarang. Pemilik gerai tadi, sedikit tidak mengambil kira rungutan-rungutan orang yang lalu disitu. Tuan kedai hanya tahu untung. Keselamatan dan nyawa manusia tidak dihiraukan.

Sistem Feudal

Begitulah juga nilai di dalam sistem feudal. Tidak menghiraukan kebajikan, keselamatan dan nyawa orang lain (orang bawahan), apa yang penting adalah kesenangan dan keuntungan hidup mereka. Sebelum sistem ekonomi kapitalis muncul di eropah, sistem feudal lah yang awal bertapak disana. Kegiatan utama dalam masyarakat feudal lazimnya berasaskan pertanian, di mana tanah merupakan faktor ekonomi terpenting (Syed Husin Ali, 2004).

Perkara terpenting dalam sistem feudal ialah susun lapis masyarakat. Daripada aras tertinggi iaitu golongan raja dan bangsawan sehinggalah kepada rakyat biasa dan hamba. Kedudukan sistem ekonomi seperti ini mampu dikekalkan dengan kuasa pemerintahan. Dalam sistem feudal, golongan istana dan bangsawan memain peranan penting bagi memastikan sistem ini terus kekal samada dengan penguatkuasaan undang-undang dan ugutan-ugutan tahyul[1].

Kapitalisme

Kapitalisme muncul selepas berlaku nya Era Renainssance di Barat. Pemikiran logik (sekularisme) mengambil tempat pemikiran masyarakat barat. Kuasa raja samada dihadkan seperti di England atau dibuang terus seperti di Perancis telah mengubah sistem sistem ekonomi feudal kepada sistem ekonomi baru pada masa itu iaitu kapitalisme.

Hal yang sama juga berlaku di Tanah Melayu ketika zaman penjajahan. Pihak penjajah telah mengehadkan kuasa raja hanya dalam sektor agama yang sangat terhad. Soal pengurusan khazanah Negara pada masa itu, semuanya diuruskan oleh penjajah. Hegemoni ini diteruskan oleh anak didik mereka yang disemai di zaman penjajahan tumbuh di zaman Merdeka dan dan terus dipupuk sehingga sekarang.

Sistem ekonomi kapitalisme terdapat beberapa persamaan dengan sistem feudal yang lalu antaranya:

  1.  Kekayaan negara dinikmati oleh golongan tertentu yang minoriti.
  2.  Urus tadbir ekonomi negara ditentukan oleh golongan pemerintah.
  3. Golongan bawahan yang sentiasa ditindas.

Kuasa Politik

Berdasarkan senarai persamaan tersebut, panulis menyimpulkan terdapat hubungkait yang saling memerlukan diantara Kuasa Politik dan Kapitalis. Kuasa politik yang dimiliki pemerintah akan menentukan dasar-dasar ekonomi Negara. Pemerintah yang mengamalkan kapitalisme akan mengstrukturkan dasar-dasar ekonomi yang menyebelahi golongan pemodal (kapitalis). Antara dasar yang menyebelahi golongan pemodal di Malaysia adalah dasar LDP (Liberalisasi, Diregulasi dan penswataan) yang diperkenalkan pada zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir. Penswastaan lebuhraya sebagai contoh, ia membuka seluas-luasnya kepada pihak syarikat mengambil keutungan daripada rakyat dengan menentukan tarif tol mengikut sesuka hati mereka tanpa menghiraukan beban yang ditanggung rakyat.

Kuasa politik juga menentukan pihak-pihak tertentu yang layak seperti sahabat atau kaum kerabat yang tedekat bagi menerima projek-projek daripada kerajaan tanpa membuka tander-tander tersebut kepada umum. Selain itu, kita juga boleh melihat dari aspek belanjawan Negara yang dibentangkan dalam Bajet Negara. Negara yang berasaskan kapitalisme akan mengagihkan belanjawan Negara lebih besar kepada projek-projek mega yang dipegang oleh syarikat tertentu berbanding  agihan yang diberikan kepada rakyat.

Kesimpulan

Kesimpulannya, jika di Malaysia, politik dan ekonomi menjadi dua entiti penting saling memerlukan dalam mengukuhkan penguasaan golongan tertentu terhadap kekayaan Negara. Hal ini berbeza di Negara-negara maju seperti England dan Japan. Walaupun mereka turut mengamalkan dasar kapitalisme  namun, ia lebih diaplikasikan di dalam dasar luar Negara. Dasar dalam Negara mereka lebih menjurus kepada sosialisme yang menjaga kebajikan rakyat. Menurut Syed Husin Ali, Malaysia sebenarnya masih lagi mengamalkan sistem feudal ataupun dipanggil neo-feudal.

Wallahu ta’ala a’lam


[1] Ugutan tahyul adalah istilah yang direka penulis berkaitan cerita-cerita tahyul yang direka oleh orang-orang istana bagi menakutkan orang bawahan daripada bangun menentang kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh pihak mereka. Contonya ialah tulah.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s