Pentelitian Proses Tarbiyyah Gerakan Islam di Malaysia

Bismillahirrahmaanirrahim

Pendahuluan

Kebanyakan proses tarbiyyah kepada ahli gerakan Islam di Malaysia menggunakan sumber daripada Timur Tengah (Sumber Primer atau Skunder). Buku-buku seperti Sayyid Qutb, Said Hawwa, Fathi Yakan, al-Maududi dan seangkatan mereka.

Perlu Dicermati

Proses pentarbiyahan daripada sumber-sumber ini pada penulis perlu dicermati dalam konteks suasana di Malaysia. Sebagai contoh, Said Hawwa menyebut di dalam buku Jihad Fi Sabilillah, Komunis, Kapitalis, Zionis, Freemason, Masionari, Gerakan Salibiyyah, kuasa-kuasa besar atau kecil semuanya akan membuat penentangan (terhadap Islam) (Said Hawwa, 2009: 6).

Di dalam buku ini, Said Hawwa meletakkan Komunis di dalam satu bakul penentang kepada Islam. Kedudukan masa dan tempat (Timur Tengah) jelas menunjukkan Komunis adalah musuh nyata umat Islam malah kadang-kadang lebih ganas daripada penjajah tetapi, dalam konteks di Malaysia terdapat agamawan (Islam) di dalam Parti Komunis dan berjuang bersama-sama mereka. Adakah mereka diketegori musuh Islam sedangkan di Malaysia mereka tidak menentang Islam kecuali penjajah.

Mat Indera sebagai contoh, beliau adalah ahli PKM dan berjuang bersama-sama PKM. Beliau tidak dianggap sebagai pengganas tetapi pejuang oleh Parti Islam di Malaysia. Perkara ini dibuktikan dengan tulisan Dr Muhaimi Sulam di dalam buku beliau “ Mat Indera Petualang atau Pejuang”. Beliau menyebut, dari tahun-tahun 40-an hingga 60-an, Komunis dan Gerakan Islam kadangkala bergabung untuk menentang penjajah (Muhaimi, 2012: 68).

Tahaluf Siyasi

Ini membuktikan kerjasama politik (tahaluf siyasi) pernah berlaku di antara Gerakan Islam dan Parti Komunis. Keadaan ini menjelaskan bahawa masa, tempat dan keadaan membezakan tindakan dan keputusan diambil. Oleh itu, bukan sahaja idea-idea barat bahkan, idea-idea daripada pejuang Islam Timur Tengah juga perlu diteliti agar ianya bersesuaian dengan keadaan dan suasana di Malaysia.

Selain itu, proses menanam pemikiran dengan meletakkan kesemua fahaman selain Islam sebagai musuh sepertimana yang dilakukan oleh gerakan-gerakan Islam di Timur Tengah suatu masa dahulu perlu diubah kerana kadang-kadang gerakan dari fahaman yang berbeza ini boleh menjadi rakan dalam perjuangan (Perlu menjauhi sifat pukul rata).

Kesimpulan

Naqib-naqib usrah mungkin boleh mendatangkan wacana baru Gerakan Islam dan dibincangkan secara ilmiah dengan timbangan al-Quran dan Sunnah ataupun pendapat ulama mu’tabar. Jika ingin berasaskan teks-teks lama usrah juga, penulis dengan rendah diri mencadangkan agar merujuk kepada syarah kepada teks-teks tersebut yang dikarang oleh ulama masakini kerana ia lebih menepati zaman ini seperti syarah kepada Usul 20 karangan Dr Yusuf al-Qaradhawi yang dibahagikan kepada beberapa buku namun, ia tetap perlu diteliti kerana perbezaan tempat si pensyarah buku dan suasana di Malaysia.

Wallahu ta’ala a’lam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s