Politik Islam : ‘Ibrah Rasulullah

Bismillahirrahmaanirrahim

Pendahuluan

Jika diteliti sirah Rasulullah sehinggalah ke abad ini, politik Islam sentiasa berkembang. Ia membuktikan keanjalan politik di dalam Islam dan tidak bersifat rigid. Penggerak politik di kalangan umat Islam bersifat ‘turun’ dan ‘naik’, sebahagian dariada mereka berjaya menguruskan politik umat Islam dan sebahagian yang lain gagal namun begitu, politik Islam lebih bersifat ‘roda’ yang ada atas dan bawahnya.

Politik Zaman Rasulullah dan Khulafa Al-Rasyidin

Politik zaman Rasulullah perlu diteliti dengan baik, apakah sifat utama yang ditekankan oleh Baginda di era itu. Pemerhatian dan pembacaan penulis, penekanan yang paling besar yang diutamakan oleh Baginda ialah kesatuan. Berdasarkan perlembagaan ataupun Piagam Madinah serta perjanjian-perjanjian yang dilakukan samada bersama kabilah-kabilah atau raja-raja menegaskan kepada kita bahawa Rasulullah merangka strategi dalam mengukuhkan Islam pada masa itu adalah melalui kekuatan kesatuan.

Asas yang dipasak oleh Baginda ini membuka ruang yang baik kepada para sahabat meneruskan legasi Nubuwwah. Pemerintahan khulafa Al-Rasyidin asasnya tidak berubah sepertimana zaman Rasulullah cuma dari sudut pentadbiran dan pengurusan ia bertambah baik memandangkan penguasaan umat Islam ke wilayah-wilayah semakin luas.

Politik Islam Masakini

Jika gerakan Islam yang terlibat secara langsung dalam politik ingin mengambil ‘ibrah sirah Rasulullah, penulis amat menyarankan aspek kesatuan diteliti dengan baik. Sebuah gerakan akan mampu bergerak jauh apabila kesatuan atau pakatan yang dibina makin kuat. Memandangkan Rasulullah juga mengadakan pakatan bagi survival agama Islam maka, bagi gerakan Islam masakini sudah pasti ia satu keperluan.

Gerakan Islam di Malaysia

PAS sebagai sebuah gerakan Islam di Malaysia dilihat sudah lama mengambil langkah kanan dengan membina pakatan bagi menggerakkan objektif mereka. Sifat berpandangan jauh pemimpin gerakan Islam ini membuktikan tahap pemahaman mereka mengenai perjuangan Rasulullah itu jelas. Namun, masih ada segelintir di kalangan ahli-ahli gerakan Islam ini yang agak tersasar pemahaman mereka mengenai politik Islam apabila menyarankan PAS bergerak sendirian.

Saranan seperti ini pada penulis menonjolkan kedangkalan setengah Islamis dalam memahami sirah baginda Rasulullah dari sudut politik. Mereka harus memahami kesatuan ataupun pakatan dalam politik adalah keperluan bagi survival sesuatu gerakan. Oleh itu bagi kelangsungan gerakan Islam dalam masyarakat yang rencam di Malaysia ini pada penulis adalah satu keperluan.

Pakatan di Malaysia

Bagi PAS, pakatan yang dibina kini perlu kepada pengisian. Apa yang dimaksudkan pengisian ialah menguruskan persepsi masyarakat yang memandang prestasi dan dominasi gerakan Islam di dalam pakatan ini. Jika gerakan Islam seperti PAS jauh ketinggalan dari rakan-rakan pakatan yang lain dari sudut dominasi maka ia dibimbangi timbul persepsi gerakan Islam dipergunakan. Beberapa pendekatan seperti menjuarai isu dan dilihat lebih menonjol berbanding rakan-rakan yang lain adalah penting.

Kesimpulan

Oleh itu, pemahaman politik Islam berdasarkan sirah Rasulullah memberi gambaran bahawa pakatan adalah penting bagi kelangsungan gerakan Islam dan agama Islam. Ketajaman dalam politik juga menjadi faktor utama agar gerakan Islam tidak dilihat dipergunakan dan ketinggalan berbanding rakan-rakan yang lain.

Wallahu ta’ala a’lam

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s